Pagina's

donderdag 18 februari 2016

Tegen kou kun je je kleden

Ik heb een hekel aan kou. Ik haat kou wil ik nog niet zeggen, maar er zijn dagen dat het in de buurt komt. Niet alleen vind ik kou vervelend, ik krijg er ook meer pijn van. En eczeem, doordat de lucht droger is.

Door internet kwam ik erachter dat er ook mensen zijn, die een hekel hebben aan warm weer. Dat is het mooie van internet, dat je er achter kan komen dat er mensen zijn, die totaal anders dan jij denken en voelen. Niet van warm weer houden ligt mijlenver buiten mijn belevingswereld, maar ja.. er zijn ook mensen die niet van chocolade houden, dus kennelijk is alles mogelijk.

Een veel gehoorde opmerking is, dat je je tegen kou tenminste kunt kleden. Daar komt dan mijn volgende pijnpunt: Ik niet. Ik kan niet tegen polyester of acryl, wel tegen sommige viscose en verder  alleen tegen katoen. En kleren kopen van katoen is lastig. Niet onmogelijk, wel lastig. Zelfs zomers. Wárme kleren kopen van katoen is nóg lastiger, tegen het onmogelijke aan. Een muts draag ik dan ook niet, handschoenen alleen als het vriest en bij een winterjas koop ik de eerste, die in elk geval geen rare boorden heeft, polyester of acryl tegen de huid aan, en die past. Gelukkig vond ik op de markt een katoenen omslagdoek, die het goed doet als sjaal.

Waar andere mensen een kledingzaak inlopen en kijken naar wat ze leuk vinden, stel ik mij zo voor, kijk ik eerst rond met 'wat is hier mogelijk van katoen'. En dat kan behoorlijk tegenvallen. En daarbinnen is er niet altijd wat dat ik leuk vind. Zo loop ik met bloemetjesshirts, die niet mijn smaak zijn maar in elk geval mijn kleur (zwart met accenten) en van katoen. Het zalmroze vest met groot Reebok voorop van vandaag is zelfs dat niet, maar komt het het dichtst bij de mogelijkheden.

Hoewel ik me bij winterkleding nog kan voorstellen dat puur katoenen kleding vinden lastig is, vind ik het zomers bizar. Katoen is namelijk luchtig en veel prettiger met warm weer. Katoenen onderkleding is ook lastig te vinden. Zelfs bij de Hema, die toch ooit bekend stond om de 'degelijke katoenen onderbroek', moet je er steeds meer naar zoeken. Fleurig, stretch en naadloos is 'in', jammer dan als dat niet van katoen is. Voor mij dan, kennelijk verkoopt het goed.

Doordat ik zo moeilijk kleding kan vinden, heb ik niet veel variatie in mijn kledingkast, al zeker niets volgens de laatste mode, en draag ik alles totdat het echt versleten is. Qua consumptiegedrag zit ik dus noodgedwongen goed. Challenges als 'dit jaar geen kleding kopen' zijn aan mij ook niet besteed, want ik koop alleen als ik wat nodig heb, pas dan ga ik op zoek. Dat is eigenlijk te laat, dat begrijp ik, maar zo doseer ik mijn "er is nooooit leuke katoenenkleding"-frustratie een beetje.

Gelukkig is er nu internet. Ik hoef voor vesten geen uren meer van winkel naar winkel te sjouwen, met veel pijn tot gevolg. Inmiddels heb ik 3 katoenen truien gevonden en daarvan 2 besteld. (de derde doe ik volgende week, dan is het loon weer binnen) Hopelijk past het. Voor mijn zomerkleding moet ik helaas wel de stad in. Bij een trui ga ik er gewoon van uit dat hij past, met een jurk of broek is dat alweer lastiger. Ik zie er nu al tegenop. Gelukkig is het dan niet meer zo koud als nu.

(De kleding op de foto is gekocht in mei 2014 en draag ik nog steeds. Ook toen schreef ik een blogje over mijn kledingaankoopfrustratie)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten