Pagina's

dinsdag 26 april 2016

Bonsai, een update

Helaas een trieste mededeling: de plantjes die ik meenam uit Portugal hebben het geen van allen gered. Toen ik ze op een koude dag binnen zette om ze te beschermen tegen de mogelijk komende vorst, legden ze binnen een paar uur het loodje achter het raam. De ironie, gezien de matige winter. Buiten hadden ze het waarschijnlijk wel overleefd.

Lijsterbes bonsai
Lijsterbesje
 Dan verder louter goed nieuws! Het ienimienie lijsterbesje, dat ik voor de gein in een klein potje zette, doet het nog gewoon. De rest van de eerder genoemde plantjes ook. Een topje, dat ik afknipte van een andere lijsterbes, loopt ook gewoon uit. Totaal onverwachts! Nu heb ik dus een leuke opstelling van allerlei kleine plantjes en als het weer blijft zoals het dit gehele jaar al is (nat, vooral erg nat) dan overleven ze de zomer ook wel. Met die kleine potjes is dat altijd lastig.

De plantjes staan momenteel ook gezellig opgesteld. Mag je dat zeggen over een serieuze boom als een bonsai? Ik denk het wel. Ik wel.
Opstelling
De chaenomeles, waar ik eerder over schreef, doen het goed. Ze lopen allemaal uit in elk geval. Ook daarvan heb ik een paar takjes in de grond gestoken, wie weet wat ze gaan doen.

Aan de prunus, die ik 9 april kocht, heb ik nog weinig gedaan. Enkele middagen heb ik naar z'n stam zitten kijken, maar er komt niets in me op wat ermee te doen. Dus.. dan eerst maar niets.  Hij is inmiddels wel uitgebloeid. Volgens mij is snoeien en verpotten in het najaar ook beter, dus ik kan hem nog een hele zomer bekijken.

Stam van de Prunus
Wat te doen?
Aan het eind van de maand ga ik weer naar Portugal, vliegen dit keer. Het kriebelt me wat. Er staan natuurlijk nog vele en vele plantjes, klaar om mee te nemen. Uitgroeien tot volwassen bomen kunnen ze daar toch  niet. Maar lukt dat in het vliegtuig? Heb ik ruimte voor zo'n fles met inhoud? Naar alle waarschijnlijkheid niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten