Pagina's

zaterdag 21 mei 2016

Hobby: tekenen

Als je me vraagt wat mijn hobby's zijn, is mijn antwoord ongeveer als volgt: Lezen, schrijven, bonsai, tekenen, postcrossing en fotograferen. Daarnaast nog wat wandelen, misschien. De volgorde is willekeurig. De tijd die ik aan deze hobby's besteed ook.

Voor het lezen ben ik met mijzelf de challenge aangegaan, want voor mijn gevoel las ik veel te weinig. Voor het schrijven ben ik een cursus gaan doen en ik heb niet één maar twéé blogs, die ik aardig bijhoud. Fotograferen probeer ik bij te houden met een foto-per-dag uitdaging op facebook, ook op mijn andere blog, maar het is iets dat ik sowieso wel regelmatig oppak. Het is snel en makkelijk en ik zie zoveel dat ik vast wil leggen, liefst op mijn eigen manier. Ook als het even stil heeft gelegen, pak ik het meestal wel weer makkelijk op.

Postcrossing blijft me wel activeren, omdat ik het krijgen van kaartjes zo leuk vind. Ik kan er nu 23 onderweg hebben, dus ook als ik het even wat minder doe, loopt het wel door.

Maar dan het tekenen... sja.... tekenen. Dat vind ik echt heel leuk, maar waarom doe ik het niet? Ik heb genoeg materiaal. Misschien moet ik in plaats van tekenen 'het kopen van tekenspullen' op mijn lijstje van hobby's zetten, want er zijn weinig dingen die ik zo leuk vind om te kopen als tekenspullen. Ik heb er ook een kast van vol, voor tekenen én schilderen, met daarnaast nog een aantal boeken, met tips en trucs voor het werken met allerlei materialen. De laatste aanwinst is een klein doosje met blokjes water- of aquarelverf, ik kreeg het van mijn zoon voor Moederdag. Mijn bedoeling is om straks in Spanje en Portugal een aantal tekeningen (proberen) te maken van de omgeving, maar die intentie heb ik al vele vakanties meegenomen en onuitgevoerd mee teruggebracht. Een schetsboekje, geschikt voor aquarel heb ik al (2 jaar), want ik zou er met pastel in werken.

Ligt het aan mijn, gebrek aan, energie? Wil ik gewoon teveel? Moet ik daar ook nog een uitdaging voor zoeken? Ze zijn er.. 100sketchesaday heb ik langs zien komen op instagram. Er zijn websites met lijstjes als bij foto per dag. Moet ik tekenen schrappen als hobby? (neee!) Op een tekenclub gaan?

Een paar dagen terug wilde ik echt gaan tekenen en toen kwam deze mijmering in mij op. Gevolg, ik zat weer niet te tekenen, maar het schrijven houd ik zo wel lekker vol. Dat is voor mij toch ook al heel wat. Misschien moet ik daar eerst maar tevreden mee zijn. De tekenspullen gaan wel weer mee op vakantie, al moet ik er kleren voor achterlaten, want ik zal maar echt willen gaan tekenen en niets bij me hebben. De horror. Mijn challenge in deze: een vakantiedagboekje bijhouden. Dat heb ik al verschillende keren gedaan en het was leuk. Terugkijken ook. Ik hoef niet eens elke dag te tekenen, eens een bonnetje of ansichtkaart inplakken is ook goed. We zullen zien.

Pastel tekeningen
Tekeningen, die ik ooit maakte met pastelkrijt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten