Pagina's

zaterdag 30 juli 2016

De stappenteller tegen dementie?

Een paar weken terug schreef ik dat zitten het nieuwe roken is, naar aanleiding van een artikel dat op mijn kantoor hangt. Het artikel is inmiddels 2 jaar oud en onderzoekers zaten deze jaren niet stil; ze wilden hier meer van weten. Of misschien zitten ze juist wel stil tijdens hun werk en wilden ze leren hoe en of ze dat toch gezond kunnen doen. Het lijkt me nogal demotiverend om jezelf met je eigen onderzoeken op de vingers te tikken. Liever zoek je uit hoe je je werk kunt blijven uitvoeren, zonder aan je eigen onderzoek ten onder te gaan.

Wat bleek? Zitschade is te compenseren, aldus een artikel op NRC.nl afgelopen vrijdag. Niet door drie keer per week intensief te sporten, hoewel dat niet verkeerd is als je het graag doet en kunt, maar door 60 - 75 minuten per dag matig intensief te bewegen. Te wandelen, bijvoorbeeld.

Direct toen ik dit las, pakte ik mijn stappenteller app erbij. Die houdt namelijk ook bij hoeveel minuten ik gewandeld heb. Wat blijkt? Met ± 8000 stappen per dag zit ik rond 1,5 uur bewegen. Goed bezig dus! Niet alleen door mijn 'stilzitalarm' (die ik nog steeds irritant vind, als ik net lekker ergens mee bezig ben, maar die me wel even in de benen brengt), maar ook door mijn matig intensief bewegen, gestimuleerd door diezelfde stappenteller.

Uit onderzoeken blijkt tevens dat te weinig beweging ook de kans op dementie vergroot, zo staat in de conclusie van het artikel. Dat zou inhouden dat er per jaar meer dan 5,3 miljoen mensen doodgaan aan te weinig beweging. Een bizar aantal. Zoveel doden door iets na te laten, wat zo'n deel is van de menselijke natuur: bewegen. 

Maar zitten blijkt dus minder ongezond dan roken, want het roken van een sigaret geeft nog steeds onherstelbare schade, terwijl je de schade van zitten kunt beperken met wandelen. Wat mij opvalt in het artikel is, dat men het steeds heeft over 8 uur stilzitten; wie doet dat? Iedereen loopt toch tussendoor naar de koffie, keuken/kantine en/of wc? Dat je 's avonds 3 uur aaneengesloten voor de tv blijft zitten, kan ik me beter voorstellen. Bijna beperkte ik het stilzitalarm voor de avonduren, maar het leek me beter dat ik me in elk geval bewust ben van mijn zitgedrag, ook al doe ik daar niet aldoor wat mee.

Dreigend staat er nog onderaan het artikel, dat "er nog een extra - onvermoed - gevaar schuilt in langdurig zitten". Ik krijg een visioen van macaber plaatje: een  man in zwarte cape gehuld met een zeis, waaronder in druipende letters staat "word vervolgd" Wat zal het zijn? Waar moeten we nog meer rekening mee houden? Voorlopig, ondanks de positieve noot van het artikel, toch maar blijven bewegen, zowel thuis als op het werk.

wandelen?
Milo is er moe van, al dat wandelen




Geen opmerkingen:

Een reactie posten