Pagina's

maandag 4 juli 2016

Geen suiker of alcohol

"Stoppen met koffie, thee, suiker en alcohol", dat is één van de eerste suggesties, die alternatieve genezers doen. Tenminste, dat is mij in de afgelopen 25 jaar al meerdere keren aangeraden. 25 jaar terug echt heel streng, 10 jaar terug meer met een 'het is wel beter dit te laten staan'.

Mijn eerste alternatieve was iriscopist en homeopaat. Ik zat onder het eczeem en was er helemaal klaar mee. Reguliere gezondheidszorg kwam niet verder dan smeren met een hormoonzalf dat steeds tijdelijk hielp. Ik wilde er gewoon van af! Naast het eet- en drinkadvies dat ik hierboven noem, kreeg ik ook nog pillen van een onduidelijke samenstelling. "Om de lever en nieren te versterken" zo vertelde hij mij, want die zijn aangetast. Gezien mijn leefstijl toen, wilde ik dat best geloven.

Water met citroen
Lekker fris! Water met citroen
Bijkomend voordeel van stoppen met suiker en alcohol was indertijd dat ik binnen anderhalve maand 10 kilo afviel. Ja, ik leefde daarvoor echt ongezond. Mijn eczeem werd inderdaad stukken minder, maar ging niet helemaal weg. Bijzonder genoeg was geen koffie het moeilijkst vol te houden. 3 maanden was ik streng in de leer, zoals mij aangeraden was, daarna begon ik langzamerhand deze 'schadelijke' producten weer tot mij te nemen, alcohol gelukkig nooit meer in die mate als ik ooit gedaan had. Mijn eczeem bleef lange tijd redelijk onder controle, in het Caraïbisch gebied zelfs helemaal weg! Klimaat heeft kennelijk een grotere invloed dan eet- en drinkgedrag.

Toen ik jaren later achtereenvolgens weer voor eczeem, hooikoorts, astma en pijn bij verschillende alternatieven kwam, werd de regel niet zo hard verkondigd, maar hielp de behandeling ook minder. De acupuncturiste vertelde daarnaast ook nog dat mijn darmklachten met koemelk te maken konden hebben. Niet zozeer de lactose, maar bepaalde bestanddelen, geen idee meer welke. Dus ik ging over op voornamelijk sojamelk en geitenkaas en zowaar, mijn stoelgang werd makkelijker.

Na deze ervaringen ben ik er dus meer en meer van overtuigd dat de positieve werking van 'mijn' alternatieven meer lag in het aanpassen van mijn eet- en drinkgewoontes dan aan hun verdere behandeling. Dat is de reden dat ik (weer eens) ben gestopt met alcohol en suiker in een poging mijn eczeem in te dammen. Voorlopig dan. "Al" tweeënhalve week blijf ik van de wijn en chocolade af. Koffie beperk ik tot 2 koppen/bekertjes per dag. Zwarte thee drink ik eigenlijk al nooit, dus dat is geen opgave.

Tijdens deze tweeënhalve week ben ik bij verschillende sociale gelegenheden geweest, waar ik normaliter graag een wijntje drink en wat zoetigs eet. Beide keren ging het weigeren me gelukkig goed af. Nou moest ik van het familiefeest, afgelopen zaterdag, terugrijden en dan is alcoholvrij nooit een probleem. Ik begon met 'plat' water en halverwege de avond ging ik over op water met bubbels, voor het feestelijke effect. Zoetigheid was er alleen in dranken en hoewel ik daar wel even zin in kon hebben, was het dit keer geen probleem ook daar af te blijven.

Tot nu toe merk ik weinig effect, heb wel enorme zin in chocolade, maar dat zou ook pas na 4 weken tot 3 maanden merkbaar moeten zijn. Een zomer zonder rosé en ijsjes, ik ben al op zoek naar alternatieven. Water met vers fruit, groente (komkommer schijnt lekker te zijn) en muntblaadjes, bijvoorbeeld. Lekker fris en het ziet er zo gezellig uit, net sangria. Echt gedronken heb ik het nog niet, want daarvoor moet het toch echt warm zijn en dat is het niet. De zomer houdt kennelijk rekening met mijn (tijdelijke?) dieet. Wat aardig! Hoewel ik zo wel zin krijg in een warme chocolademelk met rum, of Franse koffie, om op te warmen.

Sangria
Dit is sangria, maar zo gaat m'n water er van 't zomer dus uitzien

Geen opmerkingen:

Een reactie posten