Pagina's

maandag 12 september 2016

De overgang (oh dear)


Het valt te verwachten bij een vrouw van mijn leeftijd met bepaalde klachten: het zal de overgang wel zijn. Zo dacht de dokter ook, toen ik met menstruatieklachten bij hem kwam. Ik ging er altijd vanuit dat bij de overgang de menstruatie op een gegeven moment gewoon zou minderen en daarna stoppen, maar dat blijkt niet altijd het geval. En in elk geval niet bij mij. Wel wordt het onregelmatiger en heftiger.

Om lekker te kunnen klagen over deze klachten, sloot ik mij aan bij een overgangsforum. Al snel bleek dat mijn menstruatieklachten vergeleken anderen wel meevallen. Oh? En ik vond het allemaal al reuze heftig. (ik wil niet in detail treden, want naast vervelend is het ook gewoon geen prettig beeld, zeg maar. De frisse blauwe luchten, blije gezichten en bloemetjes, die in de reclames geassocieerd lijken te worden met menstruatie, zijn in elk geval ver te zoeken. Heel ver)


Verder lezend over de overgangsproblemen van andere vrouwen, snapte ik ineens waarom ik 'alleen maar' last heb, of lijkt te hebben, van de menstruatie. Wat langs kwam was onder andere: pijn in spieren en gewrichten, hoofdpijn (migraine), vergeetachtigheid, nachtelijk zweten, slecht slapen, vermoeidheid en jeukaanvallen. Ehm, sja, een beetje of ik het fibromyalgieforum lees, eigenlijk. In elk geval zijn dit geen nieuwe klachten voor mij, of zou ik gewoon al 10 jaar in de overgang zijn en kan ik de menstruatieklachten zien als 'de laatste loodjes'?

(I wish)

Helaas is de overgang ook het begin van een aantal andere gezondheidsproblemen. Vrouwen hebben na de overgang meer kans op hart- en vaatziekten en diabetes. Van die ziektes, die in mijn familie ruimschoots voorkomen. Ook gezellig. Daarnaast is er nog de botontkalking, waar ik me zorgen over mag maken. Jippie.

Op zich ben ik de afgelopen tijd wel goed bezig. Ik kom niet aan, ik val af.(jeej) Ik eet gezond(er) en blijf al maanden van suiker en alcohol af. Wanneer ik toch wat neem, heb ik gelijk meer jeuk,wat mij goed motiveert om ervan af te blijven. Daarnaast beweeg ik meer met de stappenteller. Zo volg ik al een paar tips, die op verschillende internetsites voor vrouwen en de overgang staan. De menstruatieklachten worden daar niet minder van, de andere ergernissen houd ik hopelijk wat binnen de perken. En zo niet, dan ben ik in elk geval niet de enige.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten