Pagina's

maandag 8 februari 2016

Bonsai, de Chaenomeles (Japanse Kwee)

Ooit, een tijdje geleden of eigenlijk jaren terug kocht ik ze: kleine plantjes van de Japanse kwee. Ze bloeien zo mooi en ook nog vroeg in het voorjaar. Bovendien zijn het uitstekende plantjes voor een bonsai. Om ze wat dikker te maken, de stam wat ouder te laten lijken, zette ik ze in de volle grond. Naast het terras, zodat ik al vroeg van hun bloemen kon genieten.

Zo verging de tijd. De plantjes groeiden hard, elk jaar knipte ik lange uitlopers terug, soms wel 2x. Bloeien deden ze ook, tot mijn genoegen. Rode bloemetjes tot halverwege de schutting. Wát? Zo hoog? Ja, ondanks het snoeien dus.

Chaenomels x superba 'Crimson and Gold'
Chaenomels x superba 'Crimson and Gold'
Shoninblog
Afgelopen winter zag ik op pinterest steeds vaker lieve, leuke kleine bonsai met 1 of 3 bloemen en een stevige stam; ik vond de tijd rijp om mijn eigen plantjes om te gaan vormen naar zoiets moois. Het weer werkte wat tegen, maar gisteren was het zover: ik zou die plantjes wel 'even' uit de tuin halen en in passende potten zetten. Even. Dat viel behoorlijk tegen, want terwijl ik bovengronds de uitlopers jaarlijks terugsnoeide, werden ondergronds de wortels meters lang. Ook had ik in al mijn enthousiasme van bloeiende plantjes bij elkaar, een aantal hyacinten om de plantjes gepoot en die lopen al behoorlijk uit.

Chaenomels bonsaibark.com
Chaenomels bonsaibark.com
Het werd roppen, het werd mopperen en het werd uiteindelijk met grof geweld vernietigen, ben ik bang. De hyacinten staan er niet meer. De chaenomelessen braken af en verloren hun wortels voor een groot deel. Naast de basisplantjes waren enorm veel uitlopers gekomen, die ik gelijk maar weggeknipt heb. Mogelijk had ik beter de basisplantjes weg kunnen halen en een aantal uitlopers over kunnen laten. Daaraan dacht ik te laat.

Inmiddels staan ze in hun potten; een paar kale stronkjes. In 1 pot zitten ook nog 2 wortelformaties, die mogelijk nog uitlopers krijgen. We hebben het tenslotte wel over een sterke plant en op voorhand al weggooien is zonde.

Wat leerde ik hiervan? Alleen bovengronds snoeien is niet genoeg, ook ondergronds moet er regelmatig gekortwiekt. Ik houd mijn hart vast, heb namelijk een tijdje geleden (jaren terug) een aantal bomen in de tuin geplant: Paardekastanjes, eiken, beuken en esdoorns. Bovengronds heb ik ze altijd keurig gekortwiekt, ondergronds ... dat kan nog wel eens een probleem zijn. Maar dat is voor een volgende keer. Nu moet mijn lichaam eerst bijkomen van het roppen. Er zijn weer eens spieren aangesproken, die het de laatste tijd erg rustig gehad hadden. Die mogen daar wel even van uitrusten.

Chaenomels van ameblo.jp
Chaenomels ameblo.jp

Ook hoeft zo'n stam natuurlijk helemaal niet dik te worden, als ik het boompje maar klein houd.

De foto's van deze blog zijn niet van mij, er staat bij waar ze wegkomen. Ik vond ze op Pinterest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten